#010 Podnikanie na Ebayi zo Slovenska

#010 Podnikanie na Ebayi zo Slovenska 1

Ahojte! 😎

Náš príbeh ohľadom Ebayu bol ako na horskej dráhe. Dnes sa dozviete všetky naše úspechy a pády čo sa týka našej krátkej 6 mesačnej cesty podnikania na Ebayi.

Fail prvého nášho produktu na Amazon – papierové tašky nás priviedol k Ebayu.
Zhruba takto to prebiehalo:
  • objavenie Ebayu – chcel som zdrhnúť od neúspešného Amazonu (alebo to bol iba ďalší môj shiny object)
  • začiatok budovania ebayu – dropshipping vysvetlenie
  • škálovanie biznisu + naučili sme sa ako využívať VA na diaľku
  • nonstop práca – silvester v robote…
  • riskovanie a poučenie sa z chýb.
  • stop ebay účtu a rozhodnutie čo s ním.
  • poučenie sa a návrat k Amazon podnikaniu

Tak to by bol náš príbeh ako na horskej dráhe…

Nech je to akokoľvek fascinujúce, každý biznis má svoje výhody ale aj nevýhody. Poďme sa pozrieť aké výhody a nevýhody má podnikanie na Ebayi.


Výhody Ebay Podnikania:


– Jednoduchý začiatok. Na začiatok naozaj nepotrebujete doslova nič! Stačí si založiť účet na Ebayi. Mám pocit, že treba zopár centov za každý vložený inzerát alebo si zaplatíte tzv. Ebay Store. Základný stojí tuším 20 USD na mesiac a môžete zalistovať 150 produktov. Nebudem tu zachádzať do detailov tieto informácie sú ľahko vyhľadateľné na nete. Andrej Madala.

  • Škálovateľnosť celého biznis modelu na Ebayi je úžasná! Čo tým myslím škálovateľnosť? No jednoducho to, že začnete niečo predávať a ak to funguje dokážete zopakovať tento proces v ľahkosťou na 100 ďalších produktov. Pomocou VA to je ešte jednoduchšie!
  • Ebay je vo veľa veciach benevolentný. Nie sú tam také prísne nároky ako na Amazone. Vždy to porovnávam s Amazonom, pretože práve tieto dve platformy sú dominantné v online svete. Amazon má svoje prísne nároky, ktoré musí každý predajca dodržiavať a ak nie – bude bez milosti vyhostený z Amazonu 😀 Ebay je iný. Veľa vecí nám tam prešlo a za celý čas čo sme tam predávali nás ani jeden krát nevyhodili z platformy.
  • Skvelý ústretový support. Keď to porovnávam s Amazonom tak je tu jasný rozdiel. Možno je to aj tým, že Amazon svoj support outsourcuje do lacnejších krajín – väčšinou India. Ebay na rozdiel má väčšinou support v UK z čoho plynú výhody ako skvelá angličtina reprezentantov, rozumejú problematike oveľa viac, atď.
  • veľa darebákov – veľa predajcov, ktorí nerozumejú moc vyhľadávaciemu algorytmu Ebayu a nejdú do hĺbky. V takomto prostredí je možné uspieť ak si naozaj rozhodnutí uspieť. Dá sa to – vlastná skúsenosť.

Nevýhody Ebay Podnikania:

  • menší trh v porovnaní s Amazonom alebo Shopify.
  • obrovská konkurencia čínskych predajcov. Na ebayi naozaj zoženiete veľmi lacné produkty. Lacnejšie ako na Aliexpresse.
  • Nutnosť robenia customer servisu. Ak si hovoríte, veď ale to je normálne nie? Napr. pri Amazone to robí Amazon za vás. Takže ty iba raz za čas niekomu odpíšeš alebo pošleš faktúru. Pri Ebayi je customer service dosť náročný, hlavne ak začneš predávať bomby 30 produktov denne – a ľudia sú tam veľmi nedočkaví. Takže môžeš čakať naozaj spŕšku otázok a pripomienok. Niekedy aj telefonátov. Práve preto sme najali VA.

Biznis modely na Ebayi:

  • Dropshipping – to, čo sme robili my. Z Amazonu, z UK eshopov. Zrejme tento model už fungovať nebude, nakoľko Ebay rázne zakročil proti dropshipperom. Zablokoval aj nás.
  • Retail Arbitráž – veľmi podobné ako dropshipping. Ale v mojom ponímaní je retail arbitráž – nakúpim tovar tu na SR lacno a predávam ho na Ebayi.
  • Private Label – budovanie značky na ebayi je beh na dlhú trať, ktorá sa však oplatí. Prečo? Nižšie riziko vyhostenia z platformy. Možnosť manipulovať algorytmom atď. Treba však brať do úvahy aj fakt, že zo Slovenska máme veľmi obmedzené možnosti zasielania produktov. Sl. Pošta teraz ešte aj zdražela a treba si veľmi dobre prepočítať, či sa to oplatí.

Vychytávky, ktoré pomohli nám:

  • Programy pre dropshipping – websellerguru, zikanalytics, atď.
  • dropshipping od predajcov na Ebayi – musíš vymakať listing aby sa dostal pred tie od ktorých budeš kupovať.
  • cashback sites. Za každý nákup treba získavať cashback čo sú v podstate peniaze zadarmo.
  • VA – listovali nové produkty podľa nami zadaných kritérií. Robili customer service
  • vylepšené listingy pomocou CrazyListeru

Snáď vám tento podcast pomohol nazrieť do problematiky Ebayu aby ste sa mohli rozhodnúť aký model a či vôbec ísť do Online podnikania. Osobne si myslím, že ak chcete podnikať dnes sa už onlinu nevyhnete a preto poďme do toho!

Chcem aby ste vedeli, že pracujeme na riešeniach ktoré sú hlavne pre vás aby sa aj slováci konečne dokázali prebiť na Online svetovom trhu.

Nezabudnite odoberať môj Youtube Kanál a prihlásiť sa do Online Kurzu o Amazone ZADARMO!


Príjemné Počúvanie prajem 🔊  

Verím, že Ti táto epizóda niečo dala a keby si čokoľvek potreboval – som tu pre Teba 🙂

Spomenuté veci v podcaste:

Mini Kurz o Amazon Podnikaní Úplne ZADARMO! – Ak by si chcel niekto pozrieť čo všetko obnáša Amazon biznis.

TU môžeš nájsť Ebook o podnikaní na Amazone 3 Overené Modely Podnikania na Amazone, ktorý predstaví 3 najrozšírenejšie modely podnikania na Amazone. Môžeš si ho stiahnuť a preštudovať kdekoľvek, kde práve si.

YouTube Kanál – Cenné návody ako prekonať prekážky v Amazon podnikaní. Taktiež vo videách rozoberám rôzne možnosti online biznisu v dnešnej dobe.

Jungle Scout – pomocou tohto programu jednoducho zistíš čo sa dobre predáva na Amazone!

Online Akadémia – pridaj sa ku komunite Amazon predajcov na Facebook Skupine. 

Ahojte Ahojte Tu je Tomáš Hurajt a vítam Vás v Online Akadémii v tomto podcaste sa väčšinou sa bavíme o podnikaní na Amazone. A dnes to bude trošku iné. Takže nechajte sa prekvapiť o čom to bude – zrejme asi viete z nadpisu. No dobre predtým ako ak sa pozrieme na túto tému tak by som vás chcel poprosiť aby ste sa pozreli na YouTube a aby ste mi tam dali odber. Mám ťa strašne malo odberateľov a trošku ma to demotivuje tak vás poprosím – kto ešte nemá odber tak mi ho dajte. YouTube kanál sa volá Tomáš Hurajt to som ja tak mi tam dajte odber dajte ten zvonček – upozornenia. Ide o to aby som nebol nejakým spôsobom demotivovaný a aby som mohol tvoriť ďalej ten obsah.

 

Takže v dnešnej časti sa pozrieme na podnikanie na eBay. Vlastne predaj vecí cez eBay a bude to taký môj osobný príbeh alebo náš môj a mojej priateľky Silvie. Každý do ma pozná tak bližšie tak si určite pamätáte obdobia kedy sme predávali na eBay čo bolo úplne super to je také vzrušujúce dá sa povedať. Avšak nebolo ma určite vidno ani mňa ani Silviu boli sme stále zahrabaný stále za tým počítačom. Boli sme do toho naozaj pohltený aj keď sme behali aj po svete aj po Slovensku. Neboli sme doma proste nie je to také že som doma v izbe zavretý ale jednoducho – nebolo nás vidieť na verejnosti.

 

Keďže sme boli do toho tak pohlteními že nám to v podstate zobralo všetok čas. No a každý kto ma pozná trošku tak si pamätá určite že aké to bolo obdobie pre mňa – nemal som žiadny problém s peniazmi. Bolo to proste leasing, dovolenky, výlety. Na druhej strane keď sa Ebay vtedy pokazil a museli sme naliať do toho niekoľko tisíc tak to už bol iný príbeh. Ale to už predbieham trošku. Poďme sa na to pozrie od začiatku náš príbeh ohľadom Ebayu. Takže ako sme sa dostali k Ebayu?

 

Tak v prvom rade my sme najskôr predávali na Amazone a to bol aj taký prvý náš biznis v online. Nie prvý biznis ale prvý náš online biznis. Začali sme proste predávať na Amazone. No a tam sme predávali tie papierové tašky ako už určite viete z minulých časti. No a chcel by som povedať že toto podnikanie na Amazone nebolo nejako ťažké – veď najskôr sme úplne super predávali potom vlastne sa tam zmenil celý trh a dokým nám prišiel  ďalší tovar tak jednoducho sa to tam celé zmenilo. Už mi toľko nepredávali ako sme chceli a už to nebolo také ziskové a rentabilné a tak ďalej. Čiže hľadali sme zase nové možnosti. Trošku som si nadával za to, že sme vtedy ako keby ten Amazon nieže vzdali ale sme sa od neho oddialili a zanevreli sme na neho.

 

Dá sa povedať no a že sme nešli ako keby znovu na ďalší produkt. Dobre nevyšiel tento tak ideme ďalej a nemôžem ani povedať že to bol fail,m lebo my sme na tom nestratili peniaze. My sme sa akurát vrátili všetko vracia aj niečo málo sme aj zarobili ale jednoducho ten papierové tašky sa nepredávali, tak ako sme chceli. No a v tom čase sme vlastne objavili Ebay. No a určite každý určite možno poznáte možno nie Andrea Madalu a cez neho sme vlastne objavili eBay začal som snoriť na internete čo to vlastne je a o čo ide. Však predávame na Amazone môžem aj na Ebayi. Tak som začal študovať zase niekoľko týždňov my zabralo iba to aby som si ju pozrel že o čom to je a aký je ten systém Ebayu. Aké sú rôzne stratégie a tak ďalej tak ďalej.

 

Museli sme si vybrať jeden model a išli sme do toho. Vlastne chceli sme v podstate ako keby zdrhnúť od toho neuspešného Aamazonu. Neúspešného v úvodzovkách dávam lebo to bolo vlastne iba taký neviem či to nebol iba môj taký ďalšiu “shiny objekt”, lebo ja som taký špekulant. Vždycky hľadám nejaké také ligotavé objekty okolo mňa. A takto to bolo možno práve aj v tomto prípade. Aj keď to bol taký trošku fail ale jednoducho to bola cesta, čiže neľutujem nič! Vybrali sme si vlastne dropshipping stratégiu. A to znamená že nemuseli sme dávať nejaký nejaké veľké peniaze ale za vystavovali sme alebo inzerovať už sme tam veci ktoré boli na iných platformách alebo eshopoch alebo jednoducho niekde na internete a tieto produkty sme potom predávali na eBayi.

 

Ako to fungovalo? Fungovalo to tak, že vlastne my sme to tam zalistovali a keď si to zákazník chce kúpiť tak až keď si to kúpil ten zákazník náš, tak až potom nám prišli peniaze na PayPal a až potom sme to objednali my. Čiže to v podstate, také krátke vysvetlenie dropshippingu, zistili sme, že tento dropshipping je zaujímavý, je pracný, to sme vedeli už od začiatku, ale vedeli sme, že je to super škálovateľné. Ďalšiu vec ktorú sme zistili, že môžeme na toto využiť v podstate na virtuálnu asistentku alebo virtuálneho asistenta, väčšinou si to virtuálne asistentky, no a toto sme robili v podstate. Bola to, bola to zo zahraničia virtuálna asistentka z Filipín. Mali sme najskôr jednu, potom dve, potom sme nejaké vystriedali. A jednoducho ony sa nám starali o tento eBay biznis. Lebo to sa fakt nedalo akože zvládať.

 

Dalo sa to zvládať s desiatimi produktmi možno, ale keď sme už mali fakt že stovky, stovky produktov, tak už sa to nedalo moc. V podstate aj bez tej virtuálnej asistentky, keď tak rozmýšľam, tak sme boli, tak sme to robili ale boli sme non-stop za tým počítačom. Silvia tá robila customer service, čiže to znamená že keď nejaký človek si chcel vrátiť ten produkt alebo mal s ním niečo, alebo chcel nie poradiť ohľadom toho produktu tak ona všetko toto riešila čo tiež nebolo nejakým spôsobom jednoduché, vôbec. Ja som riešil tie ostatné veci objednávanie, technické veci a tak ďalej, no a spomínam si jeden Silvester, že jeden Silvester sme prežili v robote.

 

Neviem, neni som na to moc hrdý, ale jednoducho sme si povedali, tu sme si otvorili šampanské a pracovali sme. Úplne workoholici. No, potom neskôr sme už začali riskovať, začali sme predávať fakt že veľa a niektoré produkty boli dosť riskantné. No a keď programy nefungovali alebo celkovo veci okolo eBaya nefungoval tak mali, tak sme sa dostávali niekedy do takých situácií, že sme predali v podstate za málo ten produkt a museli sme ho kúpiť za veľa. Jednoducho to sa tam niekedy stávalo ale nevedeli sme to nejako ošetriť, ošéfovať. No a potom vlastne na záver toto sa nám stalo niekoľkokrát, raz sa nám to stalo úplne že s bazénom, ktorý stál 50, 60, 70 libier, no a my sme ho predávali za 14.

 

Čiže a dokým sme si to vlastne nejak uvedomili, tak už sme ich predali 50, 60 kusov a už to bolo, tak si viete predstaviť no. Proste to bol to bol úplný fail. No a následne ešte aj v tom čase do toho, úplne ako keby všetko sa rúcalo na nás naschvál, tak eBay sa vlastne rozhodol, že zmení pravidlá a jednoducho že dropshipping už nebude to čo bývalo, jednoducho nám tie inzeráty, ktoré sme mali dovtedy lebo nám sa fakt že darilo, niektoré produkty sme mali na prvých stranách a to sme dropshippovali. My sme nemali ani ten produkt ani nikde tu, my sme jednoducho dropshippovali a mali sme ten produkt na prvej strane. Na prvých priečkach dokonca.

 

No ale vtedy v tom čase sa ešte eBay rozhodol, že takto to nebude fungovať, dropshipperi tu nebudú, no a sa snažil ako keby obmedziť tie účty dropshipperské. Vedeli o nás veľmi dobre že to robíme, aj keď som sa ako keby, aj keď som sa o tom nezmienil keď som volával do eBayu s nejakou pomocou, no ale oni to vedeli a jednoducho nás sundali dolu. To znamená, že už sme neboli na tých prvých priečkach, už sme boli niekde dolu, prestali chodiť nejako objednávky vo veľkých množstvách, museli sme začať listovať takéto riskantné produkty, no a celé sa to nejako pokazilo. No, no a nakoniec, na koniec bolo vlastne to nebolo až tak dávnom, kedy sme zistili, že naliali sme tam tie peniaze teda, chceli sme to zachrániť, chceli sme všetky tie produkty, všetko sme toto vyrovnali povyrovnávali, bolo to fakt niekoľko tisíc, no a to je smutné trošku.

 

No ale jednoducho na konci bolo to, že eBay nás úplne odstrihol. Nieže úplne odstrihol, ale prestal nám ako keby dovoľovať si zalistovať nejaký produkt a odôvodnil to, že jednoducho dropshipping a hotovo. Vybavené. Že aj keď sme boli dropshipping úplne sme skončili koniec. No, tak čo nám ostalo, jediné čo nám ostalo je poučiť sa a vlastne navrátiť sa k Amazon podnikaniu. Toto bolo asi taký najrozumnejšie krok. No takže to bolo, takže a teraz vlastne podnikáme na Amazone. To bol príbeh vlastne ako na horskej dráhe a niekedy to bolo fakt, naozaj to bolo fascinujúce ako sme dokázali ako keby ten biznis vybudovať za úplne krátke obdobie a fungoval, dá sa povedať, že fungoval sám s malými korekciami virtuálnych asistentiek, že toto urob takto toto urob takto.

 

No ale malo to svoje výhody ale aj nevýhody, musíme sa na to pozrieť aj ako keby objektívne. Takže poďme sa na to pozrieť, že pre tých ktorých zaujíma eBay vlastne, takže aké malo toto podnikanie výhody a nevýhody. Prejdeme najskôr k výhodám, no výhody eBay podnikania jednoznačne bol jednoduchý začiatok. Na začiatku sme naozaj nepotrebovali, ako som už povedal, doslova nič. Stačí si založiť účet na eBay tak isto na PayPale lebo PayPal s eBayom bol spojený, teraz je to tuším už nejako inak, či už nejaká iná platobná brána tam je v hre, no a mám pocit, že tam že tam musíte zaplatiť pár centov za každý vložený inzerát, respektíve si zaplatíte eBay Strore a v eBay Store máte niekoľko, 150 produktov ktoré môžete zalistovať.

 

Tuším to stojí 20 dolárov. Nebudem tu zachádzať do nejakých detailov, kto chce tak si nájde na internete, odporúčam hlavne Andreja Madalu, jeho Facebook skupina nám dosť pomohla, niekedy sme tam aj my radili niečo ohľadom dropshippingu. On bol trošku inak tuším orientovaný, myslím na iný biznis model, ale myslím si, že veľmi dobre rozumie eBayu a vie dobre poradiť. Tak isto všetci čo sú v tej skupine. Takže chválim, paráda chalani! Škálovateľnosť tohto modelu, tohto biznis modelu na eBayi bola úžasná, a to je to, čo má vlastne hnalo dopredu, a to je to čo ma fascinovalo že vlastne ja to môžem, že čo tým myslím škálovateľnosť.

 

Jednoducho to, že začnete niečo predávať a ak to funguje, tak dokážete zopakovať tento proces s ľahkosťou aj stonásobne alebo sto ďalších produktov, 100 ďalších produktov, tisíc ďalších produktov a dokonca pomocou tých virtuálnych asistentiek, keď sme už na to prišli tak už to bolo úplne easy, easy peasy. A dokonca sme pri tom ani nemuseli byť. Ďalšia výhoda, ktorá je, tak vidím hlavne v porovnaní s Amazonom, že eBay je veľmi taký benevolentný aj keď sa to nezdá som hovoril že nás zablokovali odstrihli a tak ďalej a tak ďalej, ale musím povedať že vždycky ten eBay bol taký benevolentnejší k nejakým chybám alebo nejakým prešľapom. Kdež to Amazon to je úplne iný príbeh a tam sa a každá chyba trestá.

 

No a vždycky to porovnám takto s Amazonom lebo tieto dve platformy sú jednak dominantné v online svete a jednak sú dominantné v mojom živote, čiže. Už teraz ani nie ale jednoducho rozumieme týmto dvom platformám, no a Amazon má na rozdiel od eBayu veľmi prísne nároky a každý predajca to musí dodržiavať a jednoducho, inak ho vyhodia. Celý čas ako sme predávali tak vlastne z eBayu nás vyhodili, nás nevyhodil ani jeden krát aj keď sme urobili riadne kiksy jak sa hovorí a jednoducho a vždycky sme si to nejako ošéfovali a dokonca sa to dalo tak, že spätne tie prúsery sa dali ako keby vymazať z toho účtu a z histórie, čo je úplne na Amazone je to úplne nemysliteľné, čiže toto beriem ako výhodu že taký benevolentný.

 

Možno sa to časom zmení ale zatiaľ, nehovorím že treba špekulovať treba robiť kiksy ale je to také, prinesie vám to taký trošku kľud na duši. No a ďalšia obrovská výhoda bola čo súvisí aj s týmto bol ústretový support a vlastne celková tá podpora na eBayi bola úplne niekde inde ako na Amazone.

 

No a potom som zistil, že vlastne Amazon to od začiatku, nie od začiatku ale už dlhú dobu všetko outsourcuje buď na Indiu alebo ja neviem, väčšinou na Indiu, väčšinou na tom supporte na Amazone sú na Indií, kdež to na eBayi boli väčšinou Angličania, Američania a prečo Angličania, lebo my sme práve na americkom, na anglickom eBayi no a to bolo hneď poznať, že vlastne rozumeli nám, nehovorím že naša Angličtina bola nejaké perfektná ale ale fakt nemusel som sa s tým pasovať, keď niečo nerozumie tak mi povedali, že jednoducho bolo to poznať, že to je úplne niekde inde. A takisto problematike toho eBayu alebo tej platformy rozumeli úplne inak ako na Amazone.

 

Na Amazone vás častokrát odpinkajú, že toto toto a hotovo, ja vám pošlem e-mail alebo vás pošlem na iné oddelenie, to od eBayu nehrozí. Tam proste, tam keď sa toho niekto chytil tak hotovo, ideme to vyriešiť a dokým to nevyriešil tak s vami telefonoval, chatoval, to je jedno. Ďalšiu výhodu eBayu beriem takú, že je tam veľa predajcov, ktorí nejdú ako keby do hĺbky toho predaja. Čo tým myslím, väčšinou nerozumejú nejakým spôsobom algoritmu a systému akým funguje eBay, akým spôsobom berie tie vaše inzeráty, jednoducho ten vyhľadávací algoritmus pre zákazníkov. Nejdú do hĺbky jednoducho to tam zalistujú lebo fakt ten eBay je úplne easy, čiže to tam zalistujú, hotovo, prasknutú to tam a tu vzniká práve priestor pre tých, ktorý si povedia, že áno idem si to naštudovať, naštudujem si to a idem do toho.

 

Čiže takto dokáže úplne krásne predbehnúť všetkých týchto darebákov dá sa povedať. No a to hovorím aj z vlastnej skúsenosti vlastne, lebo dokázali sme sa na niektoré produkty naozaj dostať do úplných výšin a kde sme to ani nečakali, ale potom sme sa pozerali na tie ostatné listingy a zistili sme, že vlastne to sú úplni amatéri, že oni sa do toho neponorili, jednoducho idú po tej cene a nie vždycky ten zákazník ide po cene. Naozaj. Ani na eBayi, čo už je čo povedať. Dobre, prejdime teda k nevýhodám eBay podnikania, eBay biznisu. Čo sa týka eBayu a eBay trhu tak je to vlastne v porovnaní s Amazonom alebo nechcem povedať Shopify, porovnanie s Amazonom. Ideme to porovnať s Amazonom.

 

Je to menší trh aj keď je tam viacej sellerov a vlastne ten pomer tých predajcov a nakupujúcich je jednoznačne horší ako na Amazone. Čo to znamená, znamená to, že na eBayi strašné veľa ľudí predáva, strašne veľa predajných účtov je a oproti nim málo nakupujúcich. Nehovorím, že málo, sú to určite milióny ale jednoducho nie je to také ako na Amazone, že tam je oveľa menej sellerov a oveľa, by som povedal že aj rýchlejšie to rastie, to je ďalšia vec, to ma napadlo medzi riadkami. No a ďalšia nevýhoda taká, že čo súvisí aj s týmito predajcami, že je tam strašne veľa čínskych predajcov a oni doslova ovládli ten eBay a je tam mega mega mega veľa Číňanov, čo sme si aj prežili na vlastnej koži.

 

No a na eBayi títo Číňania vlastne dokážu fakt veľmi lacno predávať lacné produkty, že ani by ste neverili. Častokrát sme narazili na to, že my sme dropshippovali aj z AliExpresu, aj z Amazonu aj z AliExpresu aj z rôznych iných e-shopov aj z obchodov dokonca z Tesca častokrát, no a častokrát tam bolo proste na eBayi lacnejší produkt ten istý ako na AliExpresse. Ja som si to tak predstavoval, že tá čínska firma, ktorá to tam vyrába alebo čínska fabrika alebo čínsky výrobca jednoducho, vyšle nejakých zopár ľudí tam do Anglicka, on ich tam pošle, tam oni si prenajmú nejaký byt, nejaký malý skladík a tá fabrika im to tam posiela a oni to potom posielajú. Takto som si to predstavoval, že to nejak funguje, možno, neviem, ale mal som pocit, že to priamo proste z výroby súkajú na ten eBay, lebo to bolo fakt neuveriteľne lacné.

 

No a ďalšia nevýhoda eBay podnikania je v tom, že človek si musí sám robiť customer service. Keď si hovoríte že veď to je normálne nie, však musím sa starať nejakým spôsobom o mojich zákazníkov, objednávky a nejaké problémy, ktoré vznikajú v súvislosti s tým, ale napríklad pri Amazone je to tak, že Amazon to robí za vás, čiže nemusíte rozmýšľať že ako teraz, komu odpíšete, ja neviem, či komu pošleš faktúru, komu odpíšeš, komu neodpíšeš keď má nejaký problém s tým produktom, nie. Pri Amazone sa jednoducho o to stará Amazon. Pri eBayi je customer service trošku náročnejší a hlavne ako keď začneš predávať bomby ako aj my sme predávali, že my sme mali bežne okolo 30 produktov denne.

 

Každý deň že bolo ako keby predaných 30 produktov. Čo to znamená? Znamená to, že tých 30 produktov bolo treba objednať od niekoho, lebo oni sa predali, nám už peniaze aj prišli na PayPal každý jeden deň a trebalo to proste, trebalo to čo najrýchlejšie objednať. Boli na to aj softvéry, my sme na to skôr používali virtuálnu asistentku lebo sme mali ako keby také produkty s väčšou maržou, na ktorých sa nedal celkom tento model použiť, že automaticky to robiť, no ale muselo sa to jednoducho objednať a ďalšia vec, tých 30 produktov denne, keď prišli nejaké *niečo* ale hlavne čo bolo, tak ľudia boli veľmi nedočkaví. Proste oni každý deň písali, už mi to prišlo, už mi to príde, už mi to príde?

 

A ty zrazu musíš zisťovať, že od toho od koho si to objednával tak musíš mu volať alebo ja neviem, musíš zisťovať kde to je, trekovať čísla a tak ďalej, a tak ďalej. Ešte to chcem spomenúť v súvislosti s týmto, že eBay predtým bol taký, že nepotreboval ani trekovacie číslo dokonca, čiže my sme to tam šupali tie objednávky bez nejakého trekovacieho čísla to išlo jak po masle. Takže vlastne môžeš čakať, ak začneš práve na eBayi tak môžeš čakať spršku otázok a pripomienok a niekedy aj telefonátov. No a To si môžeš čakať Ak začne správať Aj my ťa môže čakať sprškou otázok a práve preto sme tiež najali ďalšiu asistentku, druhú, ktorá sa starala o tento customer service lebo sa to už naozaj nedalo zvládať. Biznis modely, poďme sa pozrieť.

 

To boli výhody nevýhody, poďme sa teraz pozrieť na rôzne biznis modely na eBayi. My sme primárne robili dropshipping, neskôr sme robili aj retail arbitráž. Dropshipping je vlastne to, čo sme robili my, väčšinou to boli nejaké anglické e-shopy, dá sa povedať a niekedy to bolo z Amazonu, niekedy to bolo z AliExpressu, niekedy to bolo dokonca aj z eBayu na eBay, no ale teraz tento model dropshipping už nebude fungovať tak dobre na eBayi a eBay urobil nejaké rázne kroky proti tým dropshipperom a ako som spomínal zablokoval aj nás čiže moc by som s tým nešpekuloval. Retail arbitráž bola ďalšia vec, to sme tiež robili na eBayi, veľmi podobné ako dropshipping, môže to byť online retail arbitráž, to je vlastne v podstate to isté ako dropshipping.

 

Ale retail arbitráž originál je že vlastne kúpite ten produkt niekde inde, v nejakom inom obchode a predáte ho potom následne na inej platforme čo bolo na eBayi. My sme napríklad, my sme tak špekulovali a robili sme to tak, že kupovali sme zlacnený tovaru tu na Slovensku z nejakých veľkoobchodov, z nejakých e-shopov a poslali sme ho vlastne poštou do sveta. Niekedy sa mi stávalo, že sme chodili takto, toto sme potom robili tiež, stávalo sa mi, že som chodil na poštu jednoducho z Tesco košíkom normálne plným balíkov. To bolo vtedy, v tom čase sme aj na Amazone predávali síce, niečo išlo aj na eBay, niečo išlo na Amazon, no a fakt ja som naraz prišiel si to pamätám, plný košík som mal plný balíčkov, bublinkových obálok, zabalených hračiek, nejakých bujačín kadejakých, a to som mal polepené všetko a išiel som s tým na poštu a normálne s košíkom som tam prišiel, som to tam šupol.

 

Myslím si, že to je pre niekoho možno normálne kto má e-shop ale pre nás to bolo vtedy niečo úžasné, že takto do sveta ako keby zo Slovenska posielame veci. Ďalší biznis model, ktorý je možný na eBay je Private label a to je vlastne budovanie značky na eBayi čo je beh na dlhú trať a o tom učíme, o tomto Private labely učíme práve na Amazone. Čiže keď chcete toto, toto mám pocit, že to robí Andrej Madala, no ak chcete, ak chcete nejakých viac informácií tak dolu vám dám kontakt potom na Andreja Madalu, on vám určite pomôže, poradí, napísal aj mne nejaký e-book, ktorý je úplne úžasný no a on vám poradí. Prečo je Private Label ako keby taký lepší ako ostatné tie modely?

 

No pretože máte za jedno nižšie riziko vyhostenia z platformy, nešpekulujete, nerobíte nejaké nekalé praktiky, eBay vás bude mať rád proste, eBay vás bude dobre rankovať, môžete manipulovať s tým algoritmom ako manipulovať v dobrom slova zmysle, taktiež treba brať do úvahy pri Private Labely, že má to aj svoje nevýhody, že zo Slovenska máme obmedzené možnosti čo sa týka logistiky a čo sa týka zasielanie produktov. Slovenská pošta dokonca teraz niekoľkokrát zdražela sa minulý rok čiže už si to treba naozaj pekne rozpočítať, že či sa to oplatí alebo nie. Oni to mali veľmi lacné do sveta ale teraz je to neviem či to je 5,50, nejaký balík do 500 g stál 5,50 EUR a teraz stojí mám pocit 7 – cez 7 eur. Čiže tam tá marža ide výrazne dolu.

 

Ešte by som spomenul také vychytávky, ktoré pomohli nám. Používali sme rôzne programy na dropshipping čo bol Webseller Guru napríklad alebo Zik Analytics a tak ďalej a tak ďalej. Dám vám nejaké linky dolu pod podcast. Ďalšia vychytávka bola, že dropshipping tí predajcovia nerobili to, že nevymakávali ten listing aby sa dostal pred tie ostatné. My sme to robili a veľmi veľmi veľmi nám to pomohlo. Ďalšia vychytávka, ktorú sme používali sú Cashback sites. Čo tým myslím cashback sites? Myslím tým stránky, ktoré fungujú v podstate na princípe odporúčania a tieto stránky vám ako keby umožnia získať cashback. Naspäť peniaze, naspäť nejaké percentá z vašich nákupov. Určite šípite, že toto je obrovská výhoda pri podnikaní ako je podnikanie na eBayi a hlavne pri dropshippingu kde v podstate nakupujete denne nejaký tovar od nejakých obchodníkov či už je to online alebo offline, to už je jedno a tieto stránky cashback sites vám ako keby umožnia získať cashback.

 

Teda za každý nákup môžete vlastne získať späť peniaze. Čo sú v podstate peniaze zadarmo. My sme využívali aj Slovenské, mám pocit Tipli spomeniem a možno teraz taká najznámejšia je Cashback world a to je vlastne platforma, o ktorej sa možno budeme neskôr v budúcnosti baviť a ktorá je celkom zaujímavá čo sa týka cashbackov. Majú celkom vychytané aj technológiu, napríklad nemusíte nosiť karty so sebou, majú aplikáciu, že si pozriete iba ktoré obchody sú okolo vás a za to získate cashback keď tam idete nakúpiť. Tak to by boli cashback sites, keby ste mali nejaké otázky kedykoľvek sa ma môžete spýtať na ktorékoľvek z týchto vychytávok, no a posledná, predposledná pardon, predposledná vychytávka, ktorú sme využívali sú virtuálne asistentky alebo virtuálny asistenti. Sú to v podstate vaši zamestnanci, ktorí vám pomáhajú s vašim biznisom.

 

Pri tom eBayi to bolo trošku iné ako pri Amazone, pri Amazone sa stará o customer service, o objednávky a o všetko sa stará vlastne Amazon, čo sa týka už ako keby odosielania toho produktu, finálnemu zákazníkovi. O to sa staral Amazon, na eBayi je to trošku inak, musíte sa o to postarať vy, no a ak predávate 1, 2, 3, 4 produkty denne tak sa to dá ale ak predávate 30 – 40 produktov denne tak už je to trošku ťažšie. No a preto sme potrebovali aj my zamestnať v podstate takú virtuálnu asistentku. Najskôr sme mali jednu, potom dve a ony robili, jedna robila customer service a druhá robila to, že ako keby preobjednávala tie produkty od ďalších obchodníkov, čiže my sme to najskôr predali, ona si stiahla za ten deň výpis objednávok a podľa toho išla a podľa toho objednávala.

 

Veľmi useful vec a chcel by som povedať, že pri tomto eBayi aj keď sme sa trošku vyfailovali, tak si myslím, že naučiť sa pracovať s virtuálnymi asistentkami toto bolo úplne obrovské plus. Toto bolo niečo čo sa nedá len tak hocikde naučiť a za celý ten čas sme vlastne museli pracovať s tými VA lebo my sme sa vyšvihli ako keby hneď na začiatku na tom eBayi, čiže museli sme ich používať už takmer od začiatku, no a učiť ich, ukazovať im, nahrávať im videá, pracovať s nimi, robiť pohovory s nimi. Toto bolo celkom dosť veľká časť toho, to je k nezaplateniu a určite ak vás to zaujíma tak napíšte mi aby som vedel o tom, no a môžem nahrávať podcasty alebo videá aj o tejto problematike, napríklad. No a posledná vec, posledná vychytávka je, ktorú sme využívali je vlastne, sú vlastne vylepšené listingy na tom eBayi pomocou program ako je Crazy lister.

 

Neviem či to poznáte, poznáte nepoznáte to je jedno, Crazy lister je jednoducho program, ktorý je navrhnutý pre eBay predajcov a je určený pre tých ktorí chcú mať ako keby upgradnutý alebo vytuningovaný alebo vylepšený listing. Je to hlavne kvôli tomu, alebo teda tí selleri alebo aj my sme to robili hlavne kvôli tomu, aby sme sa odlíšili od tých ostatných. Na Amazone máte listing a môžete meniť veľmi málo vecí. Tam sa tiež dá urobiť ako keby taký vytunený listing, ale o tom neskôr, ale na eBayi je to trošku iné a tam už máte ako keby voľnejšiu ruku pri tom, pri tej tvorbe toho listingu. No a vlastne tento Crazy Lister je úplne super, vymakaný nástroj, ktorý vám zabezpečí peknú grafiku, dá vám tam prekliky na ostatné produkty, ja neviem, môžete sa s tým jednoducho vyhrať, že je to fakt že pekné.

 

A konverzia, keď sme začali používať tento program, tak konverzia nám išla rapídne hore, toto sa nedá ani porovnať s nejakým klasickým listingom, ktorý sme dovtedy vytvárali a potom keď sme už používali Crazy lister. Na druhej strane je to zase pracnejšie a my sme to nerobili na každý produkt ale robili sme to na naše také tie topky, na tie sme vytvorili cez Crazy lister, bolo to všetko pekné, parádne. A ostatné sme nechali ako keby také basic. Potom neskôr už aj programy, pomocou ktorých sme zalistovávali tieto produkty a ktoré sme, a pomocou ktorých sme trackovali či sú na sklade, tak už aj tie implementovali určité služby, určite funkcionality do toho svojho programu. Jedna z nich bola aj tvorba ako keby týchto vychytaných listingov. Čiže potom sa dalo použiť napríklad ten Webseller Guru alebo tak.

 

No to by bolo k vychytávkam a vlastne to by bolo aj k tomuto podcastu. Snáď vám tento podcast pomohol nazrieť do problematiky eBayu trošku a aby ste sa mohli rozhodnúť medzi jednotlivými modelmi podnikania a či sa chcete už pustiť do toho online podnikania, offline podnikania, možno aj v tomto vám to pomôže a hlavne táto epizóda bola aj kvôli tomu nahratá, že veľa z vás sa ma pýtalo že čo je lepšie teraz eBay je lepší, Amazon je lepší, Shopify, neviem. Tak chcel som vám ako keby ukázať aj jeden model aj druhý model a ukazujem vám vlastne iba to čo som, to čo sme my so Silviou zažili, čiže môžete sa na základe toho rozhodnúť, môže vám to pomôcť sa rozhodnúť, možno vás to chytí že je to úplne brutál vec a možno nie.

 

Čiže hádam vám to pomôže. Osobne si myslím že jak chcete dnes začať podnikať tak tomu onlinu sa už nevyhnete, či už chcete kaviareň, či už chcete posilku, hocijaké offline veci aké vás napadnú, tak tomu onlinu sa nevyhnete, budete musieť robiť buď marketing, budete musieť robiť buď web pre ten svoj biznis ale myslím si, že online podnikanie je oveľa jednoduchšie, je asi  jednoduchšie, pre mňa je zábavnejšie a myslím si, že teraz je tá vlna online podnikania. Čiže poďme do toho! Nezabudnite si pozrieť linky, ktoré vám sem pridám. Budú to hlavne linky na minikurz. Tí ktorí už poznáte online akadémiu tak asi o ňom viete. Je to tiež vlastne iba taká ukážka Amazon biznisu, ako čo kde funguje, čo budete potrebovať na podnikanie na Amazone.

 

A potom je tam link na video o Google trends, o ktorom som hovoril, takisto na Jungle Scouta, je to program na zistenie dopytu, no a uvidíme, čo tam ešte dám. Takže majte sa pekne, či už ste doma, či už špotujete alebo čokoľvek, šoférujete, majte sa pekne. Krásny deň. Ahojte!