Ahojte,

dnes si ukážeme čo robiť keď sa produkt na Amazone začne predávať ako šialený. To je tá lepšia situácia, že? Napriek tomu musíš vedieť čo robiť, keď sa začne produkt rýchlo vypredávať a ako sa ubrániť tomu aby sa predávať neprestal aj po opätovnom naskladnený. 🚀

Na začiatku si zopakujeme ako vlastne funguje Amazon algorytmus, aby ste mali také to pozadie za tým. Ukážeme si aj príklad na ktorom to celé vysvetľujem – a tým je náš prvý produkt na US Amazone. 🇺🇸

Ideálna prípad by bol keby sme sa takejto situácií vyvarovali. To zabezpečíme takto:

  1. spoľahlivý dodávateľ
  2. dostatočné množstvo produktov na sklade
  3. brať do úvahy trendvosť/sezónnosť produktu
  4. ak sa nedá predísť tak nepanikáriť ale zozbierať informácie, čo treba robiť
  5. všetko toto zahrnúť do svojej stratégie

Tento podcast hovorí o stratégii, ktorú sme použili na viaceré naše ďalšie produkty a funguje! Poďme sa pozrieť na jednotlivé kroky, ktoré musíš dodržať ak sa blíži katastrofa – vypredanie produktu:

  • Cenu zvýšiť iba minimálne

– aj to bude závisieť koľko recenzií máte, aký dobrý je listing atď.

– ak máte viac recenzií kľudne trošku viac zvýšiť cenu, ak máte menej recenzií tak by som nezvyšoval cenu vôbec

– keď zvýšite cenu – zhorší sa convert rate. To bude horšie vyzerať oproti ostatným listingom konkurentov. Vždy maj na mysli stránku Amazonu kde máte listing a ako to bude vyzerať celá tá stránka spolu s tvojím produktom v jednotlivých situáciách ako zvýšenie ceny, málo recenzií, zlá recenzie atď.

  • Reklamy necháme bežať a znížime budget

Ide nám hlavne o to aby sme si udržali predajný rank až do vypredania. Automatickú reklamu používame aj pre hľadanie nových kľúčových slov a preto ju nevypíname. Ďalší dôvod je, že keď máme automatickú kampaň zapnutú zobrazujeme sa aj na ostatných listingoch.

  • Najdôležitejšia vec – Close listing – zavrieť listing

Týmto spôsobom si zabezpečíme to, že rank ostane zmrazený. Nie úplne ale bude klesať oveľa pomalšie a Amazon algorytmus si zapamätá náš rank z obdobia pred vypredaním. Veľký pozor si treba dávať a zvoliť close listing a nie delete listing. Close listing nie je trvalé vymazanie ale iba uzavretie sa pred nakupujúcimi. Ak by sme to nespravili – Amazon algorytmus by bral náš listing ako keby sa predával 0ks denne. Čo by nám pochopiteľne uškodilo.

  • Čo najrýchlejšie naskladnenie

Dohodnúť sa s výrobcom na rýchlejšej doprave. Možeš si aj rozdeliť shipment na jednu malú časť lietadlo + ostatok loďou.

  • Nábeh po naskladnení (RELAUNCH)

PPC reklamu zvýšiť cca o 30% hneď po naskladnení. Nie je treba držať budget vysoký ako pri prvom štartovaní produktu ale je dobré zvýšiť ich aj pri opätovnom naskladnení. Toto nám zabezpečí že sa náš produkt začne opäť rankovať. NEZABUDNÚŤ znovu otvoriť listin – relist listing.

  • Riadiť sa podľa situácie

Ak budeš vedieť čo je za tým – ako to celé funguje, tak budeš vedieť aj čo robiť. Prispôsobovať sa situácií. Ak už vieš ako to funguje nemusíš sa od slova do slova riadiť mojou stratégiou – kľudne si ju prispôsob. Taktiež to netreba preháňať so skladovými zásobami – musíš si naštudovať FBA poplatky za dlhodobé uskladnenie produktov v Amazon skladoch a rátať s tým.

Verím, že Ti táto epizóda niečo dala a keby si čokoľvek potreboval – som tu pre Teba 🙂

Spomenuté veci v podcaste:

Mini Kurz o Amazon Podnikaní Úplne ZADARMO! – Ak by si chcel niekto pozrieť čo všetko obnáša Amazon biznis.

TU môžeš nájsť Ebook o podnikaní na Amazone 3 Overené Modely Podnikania na Amazone, ktorý predstaví 3 najrozšírenejšie modely podnikania na Amazone. Môžeš si ho stiahnuť a preštudovať kdekoľvek, kde práve si.

Jungle Scout – pomocou tohto programu jednoducho zistíš čo sa dobre predáva na Amazone!

Online Akadémia – pridaj sa ku komunite Amazon predajcov na Facebook Skupine. 

Ahojte, ahojte, vítam vás pri ďalšom podcaste Online akadémie o tom, ako začať podnikať a ako podnikať na internete. Ja sa volám Tomáš Hurajt a dnes sa pozrieme bližšie na to, ako predísť katastrofe keď sa rozhodnete pre podnikanie na Amazone. Nie úplne katastrofe, neni to úplne doslovný názov, ale tou katastrofou sa myslí out of stock, to znamená, že vlastne vám dojde tovar na sklade. Ešte predtým ako sa pustíme do tejto témy a na tieto konkrétne rady ako si poradiť s out of stock, tak by som chcel pripomenúť, že máme nový mini online kurz o Amazon podnikaní a link nájdete v popise tohto podcastu alebo v rôznych videách, alebo na sociálnych sieťach a tak ďalej. Je to vlastne kurz, do ktorého sa prihlásite, neplatíte nič, je to úplne zadarmo a vlastne vytvoríte si tam svoje prihlasovacie údaje, prihlásite sa tam a tým pádom tam máte doživotný prístup zadarmo.

Môžete si to prechádzať, jednotlivé lekcie, je to rozdelené do lekcií a môžete si to prechádzať a postupne možno ak sa budete chcieť pustiť do nejakého Amazon predaja, tak toto bude správne miesto kde sa môžete vracať a môžete si to prehrávať stále dookola a vlastne sledovať si svoj pokrok. No takže, ak sa chceme ponoriť do tejto problematiky akou je out of stock a vlastne že vám dojde tovar na sklade, tak sa musíme znovu ako aj v minulej časti pozrieť na ten systém rankovania a zopakovať si vlastne, že čo sa v podstate stane keď vyjdeme out of stock. Čiže Amazon má taký interný systém na rankovanie jednotlivých listingov alebo inzerátov no a vlastne váš listing sa nejakým spôsobom rankuje. A dajme tomu, že ste úspešne launchli po minulom podcaste svoj produkt a on sa zobrazuje na určitých miestach na tom Amazone.

No ale ako vy predávate, predávate a predávate ako besní, tak idete ako keby vypredať úplne. Tak v podstate vy vyjdete ako keby out of stock, čiže dojdú vám všetky kusy na sklade a ten Amazon vás bude brať ako keby potom nepredávate nič. Čiže každý deň vám zaznamená, že teraz ste predali nula, teraz ďalší deň nula až kým tam nenaskladníte ďalšie. Čiže poďme sa pozrieť akým spôsobom vieme toto zvrátiť alebo aké sú spôsoby na to, aby ste takúto situáciu vlastne zvrátili. Ešte predtým by som chcel znovu niečo povedať, že my sme predávali predtým aj v Amerike, teraz už nepredávame, teraz už predávame iba v Európe, chystáme sa znovu do Ameriky, no ale o čo ide. Predtým v Amerike sme predávali papierové tašky, to už môžem povedať, lebo tie už nebudeme predávať, predávali sme tam papierové tašky no a presne toto sa nám stalo.

Preto som sa vlastne rozhodol aj nahrať tento podcast, že vlastne ako tomu predísť celému. No a tam bol priebeh taký, že my sme si objednali tuším 350 kusov alebo 330 kusov na začiatku, čo bolo, ja neviem koľko stál jeden. Mám pocit, že ten jeden kus stál do 5 dolárov čiže to vyšlo tak do 2000 aj s doopravou, no a my jak sme začali predávať, tak niektoré dni, my sme asi veľmi dobre spravili ten launch, pretože my sme niektoré dni predali aj 20 – 30 kusov, to bolo úplne neuveriteľné. Jeden deň si pamätám, že tam bolo o 40 kusov za jeden deň.

A to sme predávali za nejakých 16 – 17 dolárov, takže si to viete predstaviť, že to bolo úplne super, to bol celkom dobrý produkt, lebo ono to malo ako keby taký nábeh, že na začiatku sme predávali zopár kusov a deň, potom desať, pätnásť, zrazu dvadsať. Potom už tam boli bomby, ale tam už sme nemali potom sklad. No a presne toto sa nám stalo a my sme absolútne nestihli zareagovať, nestihli nám to výrobcovia ako keby vyrobiť, nakoľko ten výrobok bol z Číny a do tohto všetkého ešte ďalší fuck up, že vlastne v tom čase presne sa dvíhali ceny papierov, to bolo 2016 mám pocit, a v tom čase akurát sa zdvihli ceny papierov a úplne všetci Číňania zrazu, zrazu tie cenové ponuky vyzerali úplne inak.

Ak keď sme sa pozreli na Amazon, tak tam to šlo zase opačným smerom, že vlastne všetci zlacňovali ale výrobcovia zdražovali, čiže to bolo úplne také, že čo teraz? No a my sme potom objednali 1000 kusov týchto tašiek čo tiež nestálo úplne malé peniaze, no a my sme to tam poslali. Samozrejme sme boli asi mesiac, možno aj viac, sme boli out of stock, nespravili sme to, čo sme spraviť mali, to čo vám idem teraz povedať v dnešnom podcaste no a keď sme to tam naspäť naskladnili tak už sme sa nikdy nedostali v podstate na tie predaje, ktoré sme mali a predávali sme tak najviac 10 – 15 kusov, 15 kusov som už aj veľa povedal.

Okolo 10 kusov mám pocit že sme predávali, čiže to nám celkom dosť dlho trvalo, aj dva, tri mesiace nám to trvalo, dokým sme to vypredali znovu tých 1000 a potom sme sa už rozhodli, že vlastne nepôjdeme znova do toho, lebo ten trh sa úplne zmenil, ceny sa úplne zmenili, no a to bol taký ten fuck up s týmto. Možno keby sme vedeli ako ten listing, čo spraviť s tým listingom, aby sa toto nestalo, tak možno by to bolo niekde úplne inde a tašky papierové by sme predávali doteraz. No ale poďme sa na to pozrieť, čiže čo môžete urobiť. Mám tu takých zopár vecí napísaných, asi 9 vecí, ktoré by ste mali urobiť pri tom, keď vychádzate ako keby out of stock alebo teda vám dochádza tovar na sklade. 1. taká vec je ideálne tomu predísť.

Predídeme tak tomu, že máme spoľahlivého dodávateľa, možno aj lokálneho, ten bude bližšie logicky, to tovar je bližšie, dá sa tam rýchlejšie na sklad nech vieme to poslať možno aj kamiónom prípadne. Dá sa tomu zabrániť takisto, že máte dostatočné množstvo na sklade, samozrejme to netreba preháňať. Ďalší taký hack ako si to môžete, ako tomu môžete zabrániť je, že sledujete sezónnosť a poznáte sezónnosť tohto produktu a prípadne si pozeráte trendy, lebo môže sa stať, že máte nejaký sezóny produkt ako napríklad, ja neviem, nejakú húpaciu sieť, no a teraz vy budete rátať rovnaký predaj počas celého roka čo nie je pravda a teraz príde leto a všetci sa budú blázniť za tou hojdacou sieťou a vlastne vyjdete out of stock tým pádom.

Čiže toto treba poznať a vlastne tieto všetky veci, ktoré som teraz povedal by ste mali zahrnúť do jednej takej ucelenej svojej stratégie a táto stratégia by zase nemala zahŕňať výpadok z toho skladu, čiže mať nejaký možno plán ale tieto veci musíte mať všetky v kope. No ďalší bod je, že ak sa tomu nedá predísť, tak nepanikáriť, ale vlastne zozbierať informácie a vedieť čo vlastne, ako sa zachovať a zachovať sa s chladnou hlavou a jednoducho musíte vedieť čo robiť. A na to práve nahrávam teraz podcast, čiže vy už to budete vedieť, to je super úplne výhoda, konkurenčná výhoda Slovákov. No takže zvolíme stratégiu ako budeme postupovať a vlastne týmto podcastom vám ukážem, že ako na to. No tretí bod je čo sa týka ceny. Cenu netreba zvyšovať, lebo netreba zvyšovať úplne rapídne.

My hneď prvú chybu, ktorú sme spravili v tej Amerike s tými papierovými taškami bolo, že my sme úplne začali zdvíhať cenu a zrazu to nestálo 16 dolárov a zrazu tie tašky stáli 25. a stále sme predávali a stále sme predávali veľké množstvo. Čiže tam my sme mali nejakým spôsobom šťastie možno aj, alebo sme naozaj dobre spravili ten launch a naozaj dobrý listing sme mali. Lebo tie tašky sa predávali proste, ony už ani neboli konkurencieschopné, pri takých cenách ako sme tam mi praskli potom už keď nám dochádzali kusy a stále sa to predalo. No čiže my sme robiť rovnaký zisk napríklad pri 30 kusoch, ako keď sme samozrejme dali 25 dolárov tak už nebol 30 kusov ale bolo to 15 kusov. A my sme oveľa väčší zisk urobili, keď sme predali ako keby menej tých kusov, ale za takú cenu že dovidenia.

No čiže cenu, vráťme sa k tej cene, cenu treba zvýšiť iba minimálne. Všetko to závisí aj táto cena akože ako ju zvýšiť alebo zvýšiť, nezvýšiť závisí od toho, aký máte listing. Koľko recenzií tam máte, aký je dobrý ten listing, na to už prídete počas predaja tej prvej várky ako keby, že prídete na to že aha tento listing je asi dobrý kokos veď sa dobre predáva čo som ani nečakal, alebo že získate veľa recenzií, tak vtedy by som zvýšil cenu. Keď máte dobrý listing, máte dobré predaje, viacej recenzií, kľudne by som zvýšil ale nerobil by som to nejako rapídne. Tak či tak Amazon nemá rád proste keď selleri zdvíhajú ceny, zdvíhajte to fakt o 50 centov maximálne. Ja by som to zdvíhal fakt o 50 centov maximálne, lebo takéto skoky to Amazon algoritmus vôbec neľúbi, toto nie.

A ak nemáte tieto recenzie, ak nemáte dobrý listing čo vycítite z predaja ty tej prvej várky tých produktov, tak by som nezvyšoval cenu vôbec. Nechal by som tak ako je aj keď ste ešte vo fáze že launchujete ako keby a že ešte máte stále nižšiu cenu nie úplne na nulovom bode ale máte ešte stále nižšiu cenu, tak by som ju nechal tak proste. Lebo teraz si povedzme, že čo je za tým. Lebo keď zvýšite cenu, tak tí ľudia čo chodia na ten listing možno že bude chodiť menej ľudí lebo sa tá preklikovosť na ten listing sa zníži. Lebo si to predstavte, že na tej strane predajnej Amazonu ste vy a ostatní. A vy teraz zvýšite cenu a čo sa stane? No stane sa to, že bude váš listing vyzerať ako keby horšie oproti tým ostatným.

Čiže sa vám zníži preklikovosť, ľudia sa vám nebudú toľko preklikávať, radšej si zoberú lacnejšiu vec, nech predávate čokoľvek tá cena má veľkú váhu, no a čo sa ešte stane ďalšie je v tej ďalšej fáze toho zákazníka, keď už je na tom listingu, tak sa vám zhorší rank alebo ako by som to povedal, nákupnosť vlastne. Predtým keď prišlo 100 ľudí na ten listing, tak mohlo vám z toho 40 – 50 ľudí nakúpiť, čo je úplne reálne na Amazone. Teraz keď budete mať vyššiu cenu, tak sa to samozrejme zníži. Čiže vy si pokazíte tie celé metriky s tou cenou. Čiže s tou cenou opatrne hýbať a brať do úvahy aký máte listing dobrý. V krátkosti som to tak zhrnul. Ďalší bod je reklamy, musíme myslieť na reklamy. Čo teraz s reklamou?

Vy predávate a máte nejakým spôsobom nastavené to PPCčko, máte nastavené reklamy, beží vám tam automatická kampaň alebo manuálna, o tom sa budeme baviť v iných podcastoch ak neviete o čom hovorím. No a reklamy, jednoducho reklamy na Amazone. Necháme ich bežať, možno aby som trošku znížil budget toto budem úplne v krátkosti, znížil by som trošku budget. To je asi všetko čo by som povedal k tomu, lebo jednoducho nemôžeme ich úplne vypnúť, my sa budeme snažiť ako keby v tejto stratégií  udržať ten rank alebo to ako sa zobrazujete na tom Amazone, rank, udržať to na čo najlepšej úrovni. Čiže nemôžeme teraz úplne že vypínať reklamu alebo čo, lebo by sa nepredávalo a by nám to kleslo dolu.

No a ďalšia varianta by mohla byť, že automatickú reklamu vypnete a necháte si iba manuálnu, prípadne v tej manuálnej sa dajú vypínať kľúčové slová a zapínať, tak vypol by som nejaké neefektívne kľúčové slová, nechal by som tam fakt tie najefektívnejšie kľúčové slová a tie tam nechať proste bežať. Ale nechať ju bežať jednoducho tú reklamu. Jednoducho ide o to, aby sme udržali ten rank až do toho bodu, keď vlastne vypredáte úplne. No a teraz šiesta vec, to už bola vlastne piata alebo šiesta, to je jedno, a asi najdôležitejšia, nie najdôležitejšia ale veľmi dôležitá vec closnúť listin alebo teda zavrieť listing. Akonáhle vy vypredáte, tak musíte to sledovať, keď už máte posledné kusy tak je dobré to sledovať na svojej centrále a svojom profile, nie profile ale vo svojej centrále sa hovorí centrále, no a v momente keď vypredávate, tak treba closnúť listing.

Na všetkých trhoch, netreba zabudnúť aj na ostatné trhy ak sa vám posiela tovar aj medzi rôzne štáty nie iba v jednom, treba to zatvoriť a tým kvázi si zabezpečíme to, že ten rank alebo to hodnotenie toho listingu ostane kvázi také decentne zamrazené by som povedal. Asi to je také najvýstižnejšie. Nezamrazí to úplne ten rank, ale jednoznačne spomalí jeho zhoršovanie, tak by som to asi povedal.

Tieto informácie máme aj z vlastnej skúsenosti alebo teraz sme to skúšali s ďalším produktom v Európe a tam to už bolo úplne o inom, čiže tam už sme to túto stratégiu ako keby už skúšali a bolo to stokrát lepšie ako v tej Amerike, čiže myslím si, že aj ten close listing a celkovo to, že sme sa nad tým zamysleli, vymysleli sme túto stratégiu, no nie vymysleli ale že sme si ju naštudovali a túto stratégiu sme použili, tak nám to výrazne pomohlo. Čiže ostane taký kvázi zmrazený ten rank a netreba sa báť, že vlastne tým closnutím sa už nebude dať zapnúť alebo niečo. Tam sú možnosti remove listing a close listing. Tam musíte zvoliť tú možnosť close listing, kde vlastne iba ako keby stopnete na nejaký čas ten svoj inzerát.

Je to preto, to už som hovoril na začiatku, že keby ste nedali close listing, tak Amazon ten váš listing bude brať, že nepredávate ani jeden kus za deň a každý deň vlastne vám bude brať že 0 kusov, predaj 0 kusov ale to som už hovoril. Keďže Amazon algoritmus berie ten rank alebo vás hodnotí na základe toho ranku za nejaké dlhšie obdobie, tak v podstate vám to úplne skazí aj celé to obdobie ako ste predávali. Čiže mohli ste aj dobre predávať, ale teraz ak neurobíte túto stratégiu a vychádzate ako keby, ak vám dochádza tovar na sklade tak si úplne pokazíte celú tú metriku za celý ten čas ako predávate. Čiže je to dôležité. Ďalší siedmy bod, čo najrýchlejšie naskladnenie, toto už si treba dohodnúť s výrobcom alebo s dodávateľom.

Môžeme sa dohodnúť na nejakej rýchlejšej preprave, nejaký kompromis, možno ďalšia možnosť je prípadne časť z tej dodávky alebo časť toho tovaru poslať letecky alebo nejakým spôsobom expresne, možno aj drahšie ale budete tam mať tú časť a nebude vlastne ten listing out of stock, takže vám to tak neuškodí. No a zvyšok poslať už potom nejako loďou alebo podľa toho, kde predávate. Ďalší bod je nábeh po naskladnení. Treba vedieť, ako sa zachovať aj potom, keď sa naspäť znovu naskladní ten tovar. Je to taký relaunch ako keby znovu ste naštartovávali ten produkt. Musíte ho ako keby oživiť. A to urobíme tak, že možno trošku sa pohrať s cenou, zase sa priblížiť k tomu nulovému bodu alebo dať nižšiu cenu, zvýšiť PPC reklamy teda budget na tieto reklamy o nejakých 30 % sa odporúča, 20 – 30 %, aby sme sa znovu ako keby lepšie narankovali.

Nie úplne zase celý launch urobiť, ale jednoducho v nejakej takej malej verzií launchnúť znovu ten produkt. A nezabudnúť potom ešte odclosnúť listing, lebo on sa môže aj naskladniť, môže sa stať že vy ho neodclosnete a budete tam mať kusy na sklade ale nebude k dispozícií ten listing a ten produkt váš. Čiže nezabudnúť to a tak ako sa to closovalo tak sa to aj odclosuje. Zrejme nahrám aj video na toto, aby ste videli presne ako pôjdem do centrály a tam vám to presne ukážem. A ak by som na to zabudol, tak mi to pripomeňte, ale nemal by som zabudnúť, lebo som si to poznačil. Tak, ďalší bod a to je vlastne posledný bod, je riadiť sa podľa situácie.

Čiže teraz už keď viete po týchto všetkých informáciách, že čo je za tým a prečo by ste mali robiť ten close listing a celú túto stratégiu, tak keď už viete, tak viete ako to funguje a viete čo máte robiť a viete prečo to máte robiť. Čiže treba sa prispôsobovať vlastne celkovo tej súčasnej situácií a chovať sa vlastne podľa toho, že čo sa deje momentálne. A takisto by som chcel ešte spomenúť, že netreba to preháňať so skladovými zásobami, lebo teraz si môže niekto povedať, že tak ja tam naskladním tisíce produktov a hotovo a mám pokoj, ale zase by som to nepreháňal s tými skladovými zásobami.

Jedna vec sú poplatky za skladovanie, že sú tam určité poplatky za skladovanie o tom sa budeme baviť možno neskôr a ďalšia vec  je riziko, že môže sa to zničiť niekde, ten tovar sa môže zničiť v tých skladoch čo sa stáva málokedy a keď sa zničí tak sa zničí, ja neviem, 2 kusy, 1 kus a tak. No ale čo sa môže stať, keby ste nejako hrubo porušili pravidlá pre podnikanie na Amazone, či už vedome alebo nevedome, tak Amazon vás môže zablokovať a k tomu tovaru by ste sa dostávali ťažko. Je možné, že by ste sa k nemu nedostali vôbec. Ale to je v úplne extrémnych prípadoch. Čiže je s tým spojené nejaké určité riziko, čiže nedával by som tam nejaké úplne bomby na ten sklad, neoplatí sa to ale nejakým spôsobom optimalizovať tú logistiku a optimalizovať tie skladové zásoby.

Samozrejme nemôžeme byť experti na všetko, ale myslím si, že s týmito informáciami, ktoré som vám dal v podcaste dokážete pekne sa tomu vyhnúť alebo pekne to ošéfovať. Dobre, takže ja vám ďakujem, to je asi všetko, no ak by ste mali nejaké otázky tak kľudne mi napíšte pod tento podcast, kľudne mi napíšte pod video niektoré, kľudne mi napíšte na sociálnych sieťach, na môj Instagram, tam sú všetky linky. Takisto máme Facebook skupinu a nezabudnite sa do nej pridať ak ste tam neni tak tam treba okamžite ísť. A volá sa to Amazon akadémia na Facebooku, pošlite tam žiadosť, ja vás prijmem a tam sa môžeme baviť o týchto Amazon veciach, čo ma úplne super najlepšie najviac baví.

Dobre, ja vám ďakujem pekne za dopočúvanie, že ste prišli až sem no a vidíme sa alebo respektíve počujeme sa v ďalšej epizóde o tom, ako začať podnikať a ako podnikať na internete. Majte sa. Krásny deň.